Google citygbg.se

SAAB museet Trollhättan

Gamla Nohabs lokomotovfabrik i Trollhättan fungerar nu som utställningahsll för museer och konstnärer. saab museum on akerssjovagen 18 in trollhatten
Du hittar SAABS bilmuseum vid NOHABS gamla fabriker på Åkerssjövägen 18,461 55 Trollhättan. Läs mer på deras hemsida saabcarmuseum.se
nummer 92001
Den först producerade bilen härifrån var denna SAAB 92001 vilken var utrustad med en tvåcylindrig tvåtaktsmotor från DKW. Dessa gjordes i ett 20 tal exemplar mellan 1947-49. Den gav stora rubriker i tidningarna då den hade lägst luftmotstånd bland de flesta bilar vid denna tidpunkt. Prototypen var ju designad med hjälp av vindtunnel och flygplansingenjörer vilket resulterade i en luftmotsånds koefficient av bara 0,32. Luftmotsåndskoefficienten mätte luftmotsåndet på den färdiga designen jämfört med en rund skiva vilken var lika stor som den den största genomskärningen av bilen. Att jämföra med 2007 års SAAB 9-3 aero som hade 0,29 i luftmotstånd(cw värde). Se mer på ajovalo.net.

tha saints P1800, built by jensen motor company
12 December 1949 startades serieproduktionen av SAAB 92 vilken då var utrustad med en 768 cc tvåtakts motor på 25 hästar. Här fanns även frihjul och detta på grund av att motorn klarade inte motorbromsning med oljan som blandades i bensinen. Frihjulet gjorde att bilen rullade när du släppte gasen vilket gav en låg bränsleförbrukning. Detta frihjul var kvar ända in på 70 talet i några SAAB 99:or. På de sista med frihjul som SAAB 96 v4 samt SAAB 99 fanns det en spak att koppla in eller från frihjulet på bilen. Några kunde ställa till problem men, mestadels, gav de en lägre bränsle förbrukning. Motorn var liten men med denna extrema design och låga vikt, 880 kg, klarade SAAB 92 att göra 105 km/timmen vilket var imponerande siffror i början på 50 talet. Rolf Mellde, en av konstruktörerna på SAAB, tog andra plats i svenska rallyt bara ett par veckor efter att bilen kommit ut i handeln. En annan nyhet i dessa bilarna var att du var tvungen att lägga i backen för att kunna slå av tändningen. Detta har följt med länge på alla SAAB:ar.

saab 93a
Snart kom SAAB 93 med en trimmad motor som gav hela 33 hk. Denna modell fanns även som GT modell och då med en 50 hk motor speciellt framtagen för den amerikanska marknaden. På den sista kunde du även skaffa en trimsats så att motorn gav hela 56 hk. Sportmodellen var utrustad med varvräknare och ett extra bekvämt säte för kartläsaren. Här fanns även tillval i form av tvåpunkstbälten.

alla saabar, ISBN: 9781847973986
SAAB cars
Allt om bilmärket SAAB från urSAABen 1947 till och med nedläggningen 2012

av Graham Robson ISBN: 9781845842567
SAAB 96 V4
Historian om en mycket framgångsrik rallybil. Berättelser om Eric Carlsson, Stig Blomqvist framgångsrika rallyäventyr med en bil som var ovanlig på sin tid.

hem igen